اصول طراحي و تجهيز سرويس ‏هاي بهداشتي عمومي شهري

توسط
در دسته‌بندی نشده

فهرست مطالب

مقدمه
هدف و دامنه كاربرد
تعاريف و اصطلاحات
اصول مكان يابي
فضاها و ضوابط طراحي
ضوابط معماري
ضوابط تا سيسات
سرانه و نسبت استفاده

مقدمه
سرويس‏ هاي بهداشتي عمومي از زمره تاسيسات و تجهيزات شهري به شمار مي‏ آيند كه احداث آن ها در مراكز تفريحي , پارك ها , خيابان هاي پر رفت و آمد , مراكز خريد , ترمينال ها , ايستگاه هاي اتوبوس و بطور كلي در كليه مراكز عمومي شهرها غير قابل اجتناب است .

قابل ذكر مي‏ باشد كه با افزايش جمعيت شهرها و گسترش آنها و متراكم شدن فعاليت ها در مراكز شهري مسئله ايجاد سرويس‏ هاي بهداشتي عمومي از سوي پاره‏اي از شهرداري ها مورد اقدام واقع نشده و در مواردي كه اين مسئله مورد توجه قرار گرفته غالبا در برنامه ريزي , طراحي و يا اجراي اين قبيل فضاها بعضي نكات فني مورد توجه قرار نمي ‏گيرد و بعضا اين مراكز به محيط هاي غير بهداشتي تبديل مي ‏شوند لذا به منظور انجام هماهنگي ‏هاي لازم بين شهرداري هاي سراسر كشور در خصوص برنامه ريزي , و طراحي سرويس‏ هاي بهداشتي عمومي اقدام به تهيه و تدوين اصولي در اين آئين كار گرديده تا با كاربرد آن بتوان فضاهاي مناسبي را با اصول فني ايجاد نمود .

2- اصول مكان يابي

تعيين مكان احداث سرويس‏ هاي بهداشتي عمومي كه در مراكزي چون پارك ها , چهارراه‏ ها , ميادين , ترمينال ها , ايستگاه هاي مترو، مدارس و دانشگاه ها، مراکز اداری تجاری، فرودگاه ها، مساجد و … گورستان ها  مي‏ يابند . از دو جنبه شهر سازي و معماري قابل بررسي است كه ذيلا به طور جداگانه اصول و ضوابط به كار گرفته در هر يك از زمينه‏ ها آورده مي‏ شود :

1-2- استقرار و مكان يابي نسبت به منطقه شهري از بعد شهرسازي

1-1-2 تعداد جمعيت استفاده كننده به تفكيك سن و جنس

2-1-2 نوع كاربري زمين در نواحي , همجواري

 

 

3-1-2 فواصل بين سرويس‏ هاي بهداشتي عمومي در سطح شهر

4-1-2 حصول دسترسي راحت براي عموم مردم

5-1-2 امكان توسعه آتي اين فضاها در صورت افزايش تقاضا بدين معنا كه زمين مورد طرح بايد طوري انتخاب گردد كه در صورت افزايش تقاضا , براي افزودن تعداد چشمه , امكان توسعه وجود داشته باشد .

6-1-2 انتخاب مكان مناسب براي احداث هر نوع توالت عمومي با توجه به اقليم و جهت باد غالب در هر شهر بايد به گونه ه‏اي باشد كه تهويه دائم فضا صورت پذيرد و در عين حال هيچ گونه خللي در عملكرد فضاهاي مجاور ايجاد ننمايد .

مكان احداث اين سرويس ها حتي ‏الامكان در سطح زمين انتخاب شود تا افراد معلول جسمي و حركتي ( به ويژه با صندلي چرخ دار ) نيز بتوانند از آن استفاده كنند و در غير اين صورت يعني به دلايل توپوگرافي منطقه و يا استقرار برخي تاسيسات مثل مترو در زير زمين , ايجاد سطح شيب دار و يا ساير وسايل بالابر الزامي است ( نشريه ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولين جسمي – حركتي مصوبه مورخ 68/3/8 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران و نيز آئين كار شماره 3044 با عنوان طراحي و تجهيز خانه ‏هاي معلولين جسمي , حركتي و شماره 2948 با عنوان :

اصول اساسي طراحي فضا براي معلولين جسمي , حركتي .

2-2- استقرار و مكان يابي نسبت به مسايل اقليمي و بهداشتي از بعد معماري

عوامل مؤثر در تعيين جهت استقرار توالت‏هاي عمومي را مي‏توان به شرح زير خلاصه نمود :

1-2-2 جهت ورود و خروج

الف – نسبت به گذر عمومي

ب – نسبت به استفاده خواهران و برادران

2-2-2 نور

الف – طبيعي مستقيم

ب – مصنوعي

3-2-2 تهويه

الف – طبيعي

ب – مصنوعي

4-2-2 ديد و نمايش

3-2- جهت ورود و خروج

الف – نسبت به گذر عمومي : جهت ورود و خروج نسبت به گذرهاي عمومي در توالت‏ هاي عمومي مي‏ بايست از ديد مستقيم رهگذران و عابرين محفوظ باشد . در دستيابي به اين منظور مي‏ توان از فضاهاي سبز و يا ديواره‏ هاي سبز مناسب و يا پانل ‏هاي مقاوم و مشبك تزئيني و با ايجاد فيلترهاي مناسب استفاده نمود , ولي اين امر نبايستي مانع رويت و دستيابي مراجعين به اين اماكن گردد .

ب – نسبت به استفاده خواهران و برادران :

توالت‏ هاي عمومي مي ‏بايست ورودي و خروجي خواهران و برادران كاملا از يكديگر مجزا باشند و لذا طراحي اين فضاها بايد به گونه‏اي انجام شود كه ورودي و خروجي‏ هاي تفكيك شده نسبت به يكديگر تا جای ممکن ديد نداشته باشد . ورودي توالت ها به نحوي طراحي و اجرا گردند كه در موقع باز و بسته شدن ديد مستقيم به داخل امكان‏پذير نباشد .

4-2- نور

تامين نور در سرويس‏هاي بهداشتي از دو طريق امكان‏پذير است :

الف – نور طبيعي مستقيم به شرح زير :

– نور طبيعي به لحاظ خواص بهداشتي و گندزدائي آن در غالب اماكن عمومي مورد توجه مي ‏باشد .

– چشمه‏ هاي توالت هاي عمومي نمي ‏بايست در معرض تابش مستقيم نور خورشيد باشند زيرا تمام توالت هايي كه مستقيما نور جنوب را دريافت مي‏ كنند به سبب فعل و انفعالات شيميايي ناشي از تابش نور مستقيم طبيعي همواره بوي نامطبوعي را به همراه دارند بخصوص ادرار انساني كه در اثر تابش مستقيم نور طبيعي تجزيه شده و تركيبات آمونياكي آزاد مي‏نمايد .

لذا بهترين نور براي چشمه هاي توالتهاي عمومي نور شمال است كه تابش مستقيم نخواهد داشت .

– نور شرق بعد از نور شمال پيشنهاد مي‏شود . اگر چه اين نور نيز تابش مستقيم دارد ولي مدت آن در طول روز كوتاه است .

– نور غرب به دليل تابش مستقيم و طولاني در تمام فصول و رشد دادن باكتريهاي خاص , نور نامناسب براي چشمه‏ هاي توالت تلقي مي‏شود .

– براي ديگر فضاهاي يك توالت عمومي مي‏توان از نور طبيعي جنوب استفاده نمود ولي در هر حال تابش مستقيم آن ضمن توجه به موارد فوق مي‏بايست كاملا كنترل شده باشد .

ب – نور مصنوعي به شرح زير

از نور مصنوعي به منظور تامين روشنایي و يا در جهت تكميل روشنایي توالت ‏هاي عمومي مي‏ بايست استفاده نمود .

در صورتي كه به منظور تامين كامل روشنایي اين گونه فضاها از نور مصنوعي استفاده گردد مي‏ بايستي به سيستم اضطراري متصل باشد . به اين ترتيب تاكيد مي ‏گردد كه تحت هيچ گونه شرايطي اين گونه فضاها نبايستي در تاريكي مطلق قرار گيرند .

5-2- تهويه

سرویس های بهداشتی عمومی به صورت مداوم در حال استفاده هستند و در معرض آلوگی زیادی قرار دارند. انتشار بوی نامطبوع یکی از مواردی است که در هنگام طراحی سرویس بهداشتی عمومی باید آن را در نظر داشت. بنابریان تعبیه یک سیستم تهویه مطبوع که به سرعت هوا را جا به جا کرده و از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری کند، الزامی می باشد. بر اساس ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی هوای یک سرویس بهداشتی در عرض 10 دقیقه باید به طور کامل تخلیه شود.

الف – تهويه مصنوعي

در طراحي سرویس های بهداشتی عمومي ضمن طرح بهترين امكانات جهت تهويه مصنوعي مي‏ بايست در صورت مناسب بودن شرايط اقليمي و در صورت قرار گيري توالت ها در روي سطح زمين براي موارد اضطراري تواما تهويه طبيعي نيز تامين گردد .

تهويه طبيعي تنها به دليل كندي در جابه جاي هوا بوي زننده‏اي را در محيط اطراف توالت ها پخش مي‏ نمايد و در مقابل تهويه مصنوعي به پرتاب و سرعت حركت اين هواي سنگين و آلوده كمك كرده و از تغليظ و ازدحام هواي نامطبوع در اطراف توالتهاي عمومي جلوگيري مي‏ نمايد .

ساده‏ ترين و متداول‏ ترين ابزار و وسايل تهويه مصنوعي اگزوز فن‏ ها هستند كه نسبت به حجم فضا و ضرايب مربوطه محاسبه و تعيين مي ‏گردند .

ب – تهويه طبيعي ( به عنوان راه‏ حل دوم عمل تهويه )

مداومت تهويه در توالتهاي عمومي لزوم استفاده از سيستم تهويه را ايجاب مي‏ كند . بنابراين در طراحي سرویس بهداشتی عمومي مي‏ بايست حتي ‏المقدور بهترين امكانات تهويه طبيعي را نيز ايجاد نمود.

براي ايجاد يك تهويه مطلوب در فضاي ساختماني توالت هاي عمومي با بهره‏ گيري از بادهاي دايمي و انتخاب سيستم معماري مناسب توجه به نكات ذيل ضروري است :

اگر ورودي كوچك و در سویي باشد كه باد فشار حداكثر داشته باشد و محل خروج بزرگ و در جهتي باشد كه باد فشار حداقل داشته باشد هوا در داخل ساختمان به سرعت جريان داشته , عمل جابجاي هوا به سهولت انجام گرفته و تهويه مطلوب خواهد بود .

– با بالا و پائين بردن محل ورودي و خروجي مي ‏توان مسير جريان هوا را در محلي كه بيشتر مورد نظر است هدايت كرد مثلا اگر تهويه قسمت تحتاني ساختمان مورد نظر باشد به شكل زير عمل مي ‏شود .

– با كمك پنجره ‏هاي گردان و يا كركره مي‏توان مسير جريان هوا را به طرف بالا و پائين قسمتهاي داخلي ساختمان هدايت كرد .

– ايجاد پيشامدگي در امتداد سقف و در قسمت ورودي , جريان هوا را بيشتر به طرف داخل هدايت مي‏ كند .

– وجود درخت در محلي نزديك به ورودي نيز در هدايت كردن مقدار بيشتري از جريان هوا به داخل كمك مي‏كند .

– احداث ديوارك در فاصله‏اي نه چندان دور از ورودي كمك مي‏كند كه مسير جريان باد از قبل به طرف داخل هدايت گردد .

ديوار كف به فاصله 6 متر از ساختمان جريان هوا در كف

– انتخاب وضعيت تقسيمات داخلي ساختمان اثر قابل ملاحظه‏اي بر عمل تهويه مي‏گذارد بدين ترتيب كه اگر يك قسمت جداكننده خارج از مسير جريان هوا باشد تا ثيري بر جريان و متعاقبا تا ثيري بر عمل تهويه نمي‏گذارد , در صورتيكه همين قسمت اگر در مسير جريان قرار گيرد عمل تهويه را كند مي‏كند .

در شكل زیر چند نمونه از اين حالات منعكس شده است .

6-2- ديد و نمايش

جدا از تا ثيراتي كه عوامل اقليمي و جهت‏ هاي ورود و خروج و نور و تهويه در تعيين جهت استقرار توالت‏هاي عمومي دارند مي‏بايست مسئله معرفي و نمايش توالتهاي عمومي را مدنظر قرار داد به صورتي كه نمايش و ديد راحت عابرين و متقاضيان امكان‏پذير گردد كه كاربرد علامات گرافيكي اين امر را تحقق مي‏بخشد در صورتيكه قسمتي از اين فضاها براي معلولين آماده سازي شود مي‏بايست با نصب علامت ويژه معلولان مشخص گردد .

3- فضاها و ضوابط طراحي

فضاهاي مورد نياز در يك توالت عمومي به شرح ذيل مي‏باشد :

ورودي و خروجی
فضاهاي انتظار
دستشوئي‏ ها
چشمه‏ هاي توالت
اطاق نگهباني
انبار نگهداري ابزار و وسايل نظافت

ورودي و خروجي
محل ورودي و خروجي در اين اماكن به لحاظ محدوديت در مساحت و عملكرد مي‏تواند توامان و در يك فضا در نظر گرفته شود .
ورودي و خروجي خواهران و برادران مي‏بايست كاملا از يكديگر مجزا باشند .
جهت ورود و خروج نسبت به گذرهاي عمومي مي‏بايست از ديد مستقيم رهگذران محفوظ باشد و براي ايجاد اين حفاظها مي‏توان از فيلترهاي فضاي سبز و يا پانل‏هاي مقاوم و ساده استفاده نمود .

فضاي انتظار
فضاي انتظار در حقيقت فضاي مكمل ورودي محسوب مي‏ گردد و اين فضا را مي‏ توان به عنوان فيلتري در حد فاصل چشمه‏ هاي توالت‏ ها و دستشوئي‏ ها از يك طرف و ورودي از طرف ديگر تلقي نمود .
جداسازي محل توالت ها و دستشویی ها به وسيله فضاي انتظار از يكديگر ضمن اينكه در مواقع ازدحام و تراكم , استفاده از چشمه ‏ها و دستشويي ها را نظم مي‏ دهد از تداخل در استفاده‏ هاي فضايي مختلف جلوگيري نموده و به قابليت بهداشتي بنا مي‏ افزايد .
در فضاي انتظار مي‏توان با نصب تابلوهاي گرافيكي و يا نوشتاري , نكات و توصيه ‏هاي بهداشتي را خاطر نشان ساخت .
محوطه وضو خانه را مي‏توان در مجاورت فضاي انتظار بطور محصور و مجزا در نظر گرفت و اين فضا با تعبيه سكو و حوضچه‏ هاي لازم براي وضو ساختن و نصب آب سردكن براي شرب عمومي تجهيز مي‏گردد .

دستشویی ‏ها
فضايي كه اختصاص به محل نصب دستشویی ها داده مي ‏شود مستقيما مي ‏تواند در ارتباط با فضاي انتظار باشد .
مي‏ بايست از اشتراك فضاي چشمه‏ ها و دستشويي ها در يك مسير اجتناب نمود .
در سرويس‏هاي بهداشتي بزرگ كه در اماكن پر رفت و آمد قرار دارند نصب دستشوئي از نوع چند لگنه و یکپارچه توصيه مي‏شود زيرا مي‏توان لوله‏هاي فاضلاب را متناسب ‏تر انتخاب نمود .
بهتر است از شيرهاي آب از نوع برنجي بدون واشر استفاده شود .

چشمه‏ هاي توالت‏ ها
چشمه ‏هاي توالت ‏ها چون در فضاي بسته‏اي قرار مي ‏گيرند در عين داشتن نور كافي مي‏ بايست از تابش مستقيم نور خورشيد به دور باشد و بهترين جهت دريافت نور , نور شمال و بدترين آن نور جنوب است .
در طرح توالتها مي‏بايست پيش‏بيني‏هاي لازم جهت حركت و جريان هوا به عمل آيد لذا براي ايجاد سهولت جريان هوا در داخل چشمه ‏ها مي‏بايست نكات ذيل را رعايت نمود :
ديوارهاي جداكننده چشمه‏ ها نسبت به يكديگر و نسبت به راهروي ارتباطي , كوتاه‏تر از ارتفاع سقف باشد .
بهتر است سطوح پائين درهاي چشمه‏ ها از كف توالت‏ها 20 سانتيمتر فاصله داشته باشد .
تعبيه و نصب فلاش تانك يا شير پيشوا براي شستشوي كاسه توالت ها ضروري است ولي از آن جایي كه امكان استفاده بي رويه از اين دستگاه فراوان است و در مدت كوتاهي فرسوده و از بين خواهد رفت بنابراين ايجاد يك سيستم شست شوي مركزي يا اتوماتيك براي شستشوي منظم كاسه‏ هاي توالت ها ضروري است .
با نصب يك آويز محكم و مقاوم در پشت در هر يك از اتاقك هاي توالت مي ‏توان براي قرار دادن وسايل شخصي اضافي استفاده نمود .
انتخاب مصالح نازك کاری در داخل توالت‏ها ( كف و ديوارها ) مي‏بايست بر مبناي امكان شستشو و نظافت راحت در نظر گرفته شود مثلا براي ديوارها مي‏توان از كاشي و براي كف از سراميك يا سنگ استفاده نمود .
شستشو و نظافت توالت ها مي‏ بايست به صورت روزانه و مداوم انجام گيرد و براي گندزدائي و ضدعفوني محيط مي‏ توان از محلول هايي نظير محلول رقيق پرمنگنات و يا كلر و يا ساولن استفاده نمود .
نصب سطل زباله در داخل اطاقك‏هاي توالتهاي زنانه الزامي است وليكن اين سطل‏ها در توالتهاي مردانه مي‏تواند در محوطه انتظار در نظر گرفته شود .

اطاق نگهباني
اطاق نگهبان در حد فاصل فضاي انتظار و ورودي قرار مي‏گيرد و به تفكيك در دو قسمت مردانه و زنانه قابل احداث است .

انبار نگهداري ابزار و وسايل نظافت
لوازم نظافت از قبيل ضدعفوني كننده ‏ها , پاك‏ كننده‏ها , قطعات يدكي مورد لزوم , كيسه پلاستيكي و …. كه بطور روزانه مورد استفاده قرار مي‏گيرند مي‏بايست در محل مناسبي نگهداري شود فضاي مورد نياز براي اين مقصود كه مي‏بايست در كنترل نگهبان باشد حجم زيادي را اشغال نخواهد كرد و لذا مي‏توان قسمتي از فضاي اطاق نگهباني را به اين امر اختصاص داد .وسايل نظافت از قبيل زمين شوي و شلنگ و سطل و …. پيش بيني محل حوضچه تي شور با شير مخصوص اتصال شيلنگ كه مي‏تواند نزديك اطاق نگهباني قرار داده شوند .

4- ضوابط معماري

ارتفاع ديواره‏هاي جداكننده توالتها , در صورتيكه باربر نباشند , از كف تمام شده تا 210 سانتيمتر مناسب مي‏باشد .از طرف ديگر فضاي مشترك باقي مانده بالاي ديواره‏ هاي جداكننده مي‏تواند به انجام تهويه طبيعي يا مصنوعي كمك نمايد .
حداقل ابعاد تمام شده داخلي اتاقك توالت‏ ها 110*140 سانتي متر در صورت بازشو در به داخل و 100*100 سانتيمتر در صورت بازشو در به خارج مناسب مي‏باشد .
كاسه توالتها از نوع چيني مناسب يا آهن ضد زنگ (STAINLESS STEEL) بوده و حتي‏الامكان از نمونه تخت آن استفاده نشود زيرا باعث پخش و ترشح مي‏شود .
اتاقك توالتها كه به صورت سري در نظر گرفته مي‏شود , مي‏بايست دو اتاقك مجاور هم به صورت قرينه طراحي گردند تا از نظر تخليه فضولات و لوله‏ كشي آب و شستشو مناسب‏ترين روش تاسيسات بكار گرفته شود و از هزينه‏ هاي اضافي جلوگيري به عمل آيد .

پوشش داخلي توالت ها از نوع كاشي لعابي و از نوع مرغوب آن باشد و طبق استانداردهاي بين ‏المللي مصرف كاشي لعابي از كف تمام شده تا زير سقف توصيه مي‏شود وليكن در صورت عدم امكان تا ارتفاع 210 سانتيمتر و از ارتفاع فوق تا زير سقف اندود گچ به اضافه رنگ روغني الزامي است .ضمنا استفاده از اندودهاي فايبرگلاس نيز توصيه مي‏ شود .
پوشش كف توالتها و روشويي و ساير تاسيسات وابسته از نوع موزائيك فرنگي 20*20 سانتيمتر و يا ساير كف پوشش‏هاي بتني 1 مناسب مي‏باشد و از نقطه نظر بهداشتي مي‏ بايست داراي سطح صاف و بدون درز و يا برآمدگي باشد .
ابعاد مناسب براي درهاي اتاقك هاي توالت , ارتفاع 190 سانتيمتر و عرض 80 سانتي متر مي‏ باشد .
بهتر است سطح پائين درهاي چشمه‏ ها از كف توالت ها 20 سانتي متر فاصله داشته باشد .
جنس درها , پنجره‏ ها و نظاير آنها ترجيحا از نوع آلومينيوم يا آهن گالوانيزه يا رنگ شده يا از فايبرگلاس و جنس‏ هاي مشابه انتخاب مي‏شود زيرا نسبت به ساير مواد در مقابل رطوبت و آب و زنگ‏زدگي مقاوم مي‏ باشند .
اين اماكن مي‏ بايستي كاملا در برابر نفوذ آب و رطوبت عايق ‏بندي شوند .
با توجه به بند 1-5-3 مصوبه مورخ 68/3/8 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران كه ايجاد حداقل يك آبريزگاه مخصوص معلولان را در معابر و فضاهاي عمومي شهري الزامي دانسته است مراجعه به مصوبه مذكور و استانداردهاي شماره 3044 با عنوان طراحي و تجهيز خانه‏ هاي معلولين جسمي – حركتي و شماره 2948 با عنوان اصول اساسي طراحي فضا براي معلولين جسمي – حركتي و شماره 3287 با عنوان تاسيسات بهداشتي در كارخانجات جهت اطلاع و كاربرد ضوابط و استانداردهاي طراحي و معماري مربوطه ضروري مي‏ باشد .

5- ضوابط نظافت در روشویی های عمومی

یکی از نکاتی که در ظوابط طراحی سرویس های بهداشتی عمومی باید در نظر داشت تاسیسات آن است که شامل شیر آلات و دیگر تجهیزات می باشد. جنس این شیرآلات باید به گونه ای باشد که به راحتی تمیز شده و آلودگی ها را جذب خود نکند.همچنین باید ماندگاری و دوام بالایی داشته باشند و نیاز مبرم به تعمیر و تعویض نداشته باشند. از این جهت شیرهای الکترونیک که باعث می شوند کم ترین میزان تماس بین دست و تجهیزات وجود داشته باشد، بهترین گزینه برای روشویی های عمومی می باشد. سنگ های کوارتز به گونه ای در فرآیند تولید مهندسی می شوند که از جذب هرگونه میکروب جلوگیری کند و همچنین خاصیت نفوذ ناپذیر بودن این سنگ ها سبب می شود که نظافت آن راحت باشد و به راحتی با هر مواد شوینده ای تمیز شود.

دياگرام تا سيسات شستشوي مركزي توالتهاي عمومي :

شماي لوله كشي فلاشينگ توالت هاي دوطرفه

شير مصرفي در هر دو حالت حتما شير توپي ربع گرد (مانند شيرهاي گاز ) بايد باشد

حداقل قطر لوله ‏هاي مصرفي در سيستم دفع فاضلاب سنگين 4 اينچ در نظر گرفته شود كه در مورد چشمه ‏هاي توالت پس از آنكه در زير هر يك از كاسه‏ هاي توالت , سيفون بلند 4 اينچي نصب مي‏گردد ادامه كار با استفاده از لوله 4 اينچ و كاملا مستقيم با شيب 1 درصد به لوله يا كانال اصلي جمع‏آوري فاضلاب از ساير چشمه‏ هاي توالتها متصل مي‏گردد. لوله يا كانال اصلي جمع آوري فاضلاب هم مي‏بايستي حداقل با قطر 6 اينچ در نظر گرفته شود ( به ازاء تا 8 چشمه توالت ) و به ازا اتصال هر 4 لوله فرعي اضافي يك اينچ بزرگتر انتخاب گردد اين لوله نيز بايستي داراي شيب 1 درصد به سمت محل دفع فاضلاب بوده و در جهت مقابل شيب قبل از اولين انشعاب مصرفي به ميزاني كه بتوان يك دريچه بازديد در كف را نصب نمود بلندتر انتخاب گردد .
بهتر است در طول لوله اصلي فاضلاب در هر 6 متر نيز يك دريچه بازديد در كف نيز در نظر گرفته شود .

لازم است كليه لوله‏ هاي فاضلاب چشمه ‏هاي توالت بعد از سيفون مطابق شكل 11 تهويه (vent) گردد .

استفاده از كف شوي جهت جمع آوري و انتقال آبهاي موجود در كف سرويس‏ها ( اعم از قسمت داخلي يا عبوري چشمه‏ هاي توالت ) مجاز نبوده بلكه با ايجاد شيب‏بندي مناسب آنها را به سمت كاسه توالت هدايت مي‏گردد .
در محل دستشوئي‏ها ايجاد يك كانال بتني روباز كه با استفاده از گريل‏هاي ساخته شده از آماتور ساده درپوش شده است مي‏گردد مي‏توان كليه آبهاي اضافي ناشي از شستشو را جمع‏آوري و سپس به سيستم اصلي دفع فاضلاب هدايت نمود .

ساير نقاط فضاي دستشوئي نيز با شيب مناسب به اين كانال منتهي مي‏گردد .

6- سرانه و نسبت استفاده

سرويس‏هاي بهداشتي عمومي شايد همانند ساير تا سيسات و تجهيزات شهري سرانه پذير نباشد زيرا اين اماكن در مراكزي از شهر احداث مي‏شوند كه استفاده كنندگان از آنها غالبا عبوري بوده و قابل محاسبه دقيق نمي‏باشد لذا توصيه مي‏شود در مكانهاي تعيين شده ابتدا چشمه تعدادي توالت بر حسب آمارگيري و پيش ‏بيني‏ هاي اوليه احداث شده و فضاي توسعه بعدي به نحوي در نظر گرفته شود كه بتوان پس از انجام آمارگيري از استفاده كنندگان و رسيدن به رقم قطعي نسبت به توسعه فضا اقدام نمود .

منبع: آئین کار تدوین شده از طرف موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (شماره استاندارد ایران 3365)

مطالب مشابه

نظرات