سخنی چند در رابطه با دکوراسیون داخلی و تاثیرات آن

توسط
در دسته‌بندی نشده

امروزه طراحی داخلی به عنوان حرفه، هنر و یا صنعت در دنیا شناخته شده است که بهینه­ سازی و زیبا سازی فضاهای داخلی ساختمان­ ها به منظور کارایی بیشتر و بهتر را در پی دارد.

اکثر مردم بیشتر وقت خود را در فضاهای داخلی بناها سپری می کنند. این فضاها اعم از محیط خانه، محیط کار و یا حتی کارخانه ها باید به گونه ای باشد که پاسخ­گوی نیازهای اساسی ما ازجمله آرامش گردد چرا که بسیاری از فعالیت­ های ما در آن محیط انجام می­ گیرد. از آن جایی که دکوراسیون فضای داخلی یک بنا با القای فضا بر اشخاص تاثیرگذار می باشد، بنابراین می­ توان گفت کیفیت و نوع دکوراسیون فضای داخلی از یک سو تأثیر مستقیم بر نحوه انجام فعالیت ­های اشخاص و از سوی دیگر نگرش، احوال و شخصیت آنها را تحت تأثیر قرار می­ دهد. بر این اساس هدف اصلی طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت­ سازی زندگی و انجام بهینه فعالیت در آن است. بدیهی است در ساختمانی که برای فضای داخلی آن طراحی خاص مربوط به نوع استفاده از آن فضا در نظر گرفته نشود، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

تاثیرات طراحی داخلی در زندگی روزمره به وضوح قابل مشاهده است. راهکارهای مختلفی برای استفاده بهینه و زیبا از یک فضا وجود دارد و لازم نیست که حتما برای دستیابی به آن هزینه های گزافی پرداخت نمود. بنابراین طراحی و دکوراسیون داخلی به هیچ وجه به اقشار مرفه و یا خانه های بزرگ محدود نمی گردد. برعکس اگر بدلیل محدودیت در بودجه یا هر دلیل دیگری مجبور به زندگی در یک آپارتمان نقلی باشیم با کمک طراحی داخلی می توان طوری از فضای موجود بهره جست که امکان زندگی راحت را در آن فضای محدود فراهم کنیم، و علاوه بر استفاده بهینه از فضای موجود، از گذرندان زمان خود در آن فضا لذت ببریم و در این راستا ویژگی های روحی و روانی خود را نیز مورد توجه قرار دهیم.

بنابراین دو اصل مهم در طراحی فضا نقش اساسی دارند:

کاربرد فضا
احساس و تاثیری که می خواهد آن فضا بر اشخاص القا گردد.
در طراحی داخلی عناصر مختلفی از جمله رنگ، بافت، نور، کف و دیوار و سقف، نوع مبلمان و چیدمانشان، کاربرد وسائل تزئینی و غیره بر فضا اثرگذار هستند. این عناصر ابزار کار طراحی هستند که باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح به طور مرتبط و خوشایند قرار گیرند.
از آنجایی که طراحی داخلی علاوه بر جنبه­ های کاربردی و ساختاری و فنی، طراحی تجسمی و جنبه­ های بصری و زیبایی­ شناسانه را نیز در بر دارد، در ردیف هنرهای تجسمی به حساب می آید و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.

اگرچه طراحی داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می­ شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می­ گیرد، اما از آنجایی که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی خانه و زندگی روزمره می ­باشد، شناخت الفبای طراحی داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده برای عموم مردم و به ویژه زنان خانه ­دار، به قابل فهم کردن آن و برخوردی علمی با این پدیده خواهد انجامید و در نهایت تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی جامعه ما خواهد داشت. از این ­رو طی مقاله های آتی به مباحث مختلف طراحی داخلی خواهیم پرداخت تا دانش و آگاهی افراد خانواده را در این خصوص افزایش دهیم. در این مقاله ها سعی خواهیم نمود با ذکر نکات کلیدی و کاربردی در مورد کیفیت فضاهای داخلی خانه، شما نسبت به محیط و فضای اطرافتان و عناصر موجود در آن دقیق تر و حساس ­تر شوید و توانايي­ هاي علمی و كاربردي لازم را برای زيباسازي محيط خانه خود و بهبود کیفیت فضاهای آن کسب نمایید.

مطالب مشابه

نظرات